Ketika Cinta Bertasbih

Ketika Cinta Bertasbih

Ketika Cinta Bertasbih

Ketika Cinta Bertasbih.

Sebuah karya yang amat menarik, jalan ceritanya sungguh memberi kesan kepada aku hingga andai aku terlepas apa jua babak aku akan kembali ke babak tersebut bagi memastikan aku faham jalan ceritanya. Pelakon-pelakonnya juga pandai menjiwai watak yang diamanahkan. Cinta berlandaskan agama itu indah. Islam merupakan pedoman cinta mereka. Aku sungguh terharu.

Oki Setiana Dewi

Oki Setiana Dewi

Pelakon wanita ini yang aku suka, wataknya sungguh menarik. Raut wajahnya cantik dan punya ciri-ciri indah seorang muslimah. Cara percakapannya cukup teratur.

Sedikit maklumat tentang Oki Setiana Dewi, dilahirkan pada 13 Januari 1989 di Batam, Indonesia. Watak yang dipegangnya ialah Anna Althafunnisa.

Antara babak-babak menarik dalam filem Ketika Cinta Bertasbih ini:-

Jodoh yang dirancang untuk Anna

Jodoh yang dirancang untuk Anna

Menyanyi di majlis kahwin wanita yang dicintainya

Menyanyi di majlis kahwin wanita yang dicintainya

Wanita yang dicintai menangis di atas pelamin

Wanita yang dicintai menangis di atas pelamin

Sinopsis filem daripada tontonan aku:-

Cinta merupakan motif utama. Islam merupakan landasan yang dipegang dalam membina hubungan cinta dan kehidupan harian. Watak utama Khairul Azzam (Azzam) dan Anna Althafunnisa (Anna) memberikan kesan dalam jalan cerita filem ini. Permulaan cerita lebih menjurus kepada masalah hubungan dan kehidupan teman rapat Azzam. Percintaan teman-temannya juga banyak diceritakan dan Azzam bertindak sebagai penasihat bagi mereka juga. Disebabkan terlalu memikirkan akan orang lain dirinya sendiri diabaikan. Mempunyai perasaan kepada penuntut perempuan yang bernama Anna walaupun tidak pernah berjumpa ataupun melihat rupanya, tetapi bila telah ditakdirkan bertemu walaupun dari jauh rupanya wanita itu pernah dijumpainya ketika adegan menyelamatkan harta Anna dan temannya yang tertinggal di dalam bas.

Azzam telah menghabiskan masa selama 9 tahun di Cairo, akhirnya dia lulus juga. Sepanjang kehidupannya di perantauan dia mencari rezeki dengan membuat tempe dan menyediakan masakan asli Indonesia di majlis-majlis keramaian yang mana tenaganya diperlukan. Begitu rapat dengan pelakon sinetron bernama Eliana, sehingga segala majlis keramaian yang dijalankan olehnya mesti menggunakan khidmat Azzam untuk penyediaan makanan. Dalam diam Eliana ada menyimpan perasaan kepada Azzam dan banyak kali juga mereka berseloroh berkaitan perasaan suka terhadap masing-masing. Bagi Azzam dia tidak minat dengan perempuan seperti Eliana kerana dia mahukan muslimah seperti Anna.

Anna telah dipinang oleh Furqan iaitu teman dan kenalan kepada Azzam. Furqan merupakan seorang anak orang kaya dan sering menunjukkan kekayaannya dengan hidup mewah tinggal di pangsapuri dan hotel mewah walaupun ketika masih belajar. Walaupun suka menunjuk dari segi kebendaan tapi dia tidak sombong dan angkuh malah disenangi teman dan kawan. Sehingga satu peristiwa dia diperas ugut oleh seorang wanita arab yang terlibat dalam kumpulan pemerasan. Furqan telah dirogol oleh wanita tersebut, dan gambar bogel mereka telah dirakamkan oleh wanita tersebut. Disebabkan Furqan tidak sedar ketika perkara itu dilakukan maka keesokan paginya dia mendapat email yang menyatakan perkara buruk itu telah berlaku. Tidak cukup dengan itu, Furqan disahkan menghidap HIV AIDS selepas peristiwa hitam itu. Wanita arab tersebut telah berjaya ditangkap. Furqan dinasihatkan meninggalkan tanah arab bagi menjaga nama baik dirinya dan keluarga. Namun begitu, rahsia yang dipendamnya itu hanya diketahui oleh dirinya sahaja sehingga menjadi beban yang amat berat.

Walaupun Furqan menghidap HIV namun dia tetap meneruskan niatnya untuk memperisterikan Anna. Sungguh tidak disangka peristiwa selepas mereka berkahwin akan lebih menarik berdasarkan paparan awal sambungannya dalam Ketika Cinta Bertasbih 2.

Azzam juga akan menghadapai dilema yang amat menarik di dalam sambungan tersebut. Dilemanya ialah:-

– tidak mempunyai pekerjaan selepas balik ke Indonesia.

– dilema cinta antara dia dan wanita yang mencintai dan menyayanginya.

Aku tidak sabar menunggu sambungan Ketika Cinta Bertasbih 2.

Ejam Othman

Saya Ejam atau nama sebenarnya Mohd Hairulnizam Bin Othman adalah seorang blogger separuh masa. Kini berkhidmat untuk rakyat jelata. Minat menulis dan merakam gambar sesuai dengan tagline blog ini "Setiap Gambar Ada Cerita". Hubungi atau kenali saya lebih lanjut. Saya juga menyediakan ruang Advertorial berbayar di blog ini.

You may also like...

15 Responses

  1. syinrayafa says:

    ahaha…memang best gak cite ni… lagu sepuluh jari tu best..haha..sedih je… tapi kadang2 bila menonton cite2 islamik indonesia..kita perlu fikir gak…kadang terselit maksud yg kurang enak…maksudnya, kadang2 dipengaruhi oleh Islam Liberal…

    xsabar nk tngok KCB II.

  2. ejam says:

    a’a…bleh plak time kekasih hati di atas pelamin pakwe sumbangkan lagu utk bekas kekasih hati…
    walaupun bahasa jawa tp tetap terasa sedihnya…

    aku mmg tgk citer indon tak kira ler citer apa, aku tgk tapi aku xpercaya coz aku tau camner teruknya kaedah pemikiran diorg…

  3. sayang says:

    ulasan yang menarik..even tak tgk pun dah bleh faham…nanti syg nak tgk tau…

  4. ejam says:

    k nanti kita tgk sambil guling atas katil yer…hehe

  5. sayang says:

    best..best…(‘-‘)…

  6. humaira says:

    cerita ini memberi kesan yang mendalam kepada sesiapa yang menghayatinya,bahkan mampu mengubah seseorang menjd yang lebih…..cerita ini banyak membantu anak muda supaya berakhlak mulia kerana x rugi berakhlak mulia dalam kehidupan seharian!!!!

  7. humaira says:

    jangan pandang remeh tentang perkara ini
    jadilah HAMBA ALLAH yang betul2 layak di sisinya

  8. anin says:

    Subhanallah,,,,,,,,,,,,,,,
    film ini memang sangat membangun jiwa
    andaikan ada kcb the series,q mau ko jadi anna althafunnisa masa remaja,,,,,,,,,,,,,,

    • ejam says:

      untuk pengetahuan kamu…
      KCB sekarang sedang bersiaran secara sinetron (series) di Indonesia dengan membawakan tajuk “Ketika Cinta Bertasbih – Spesial Ramadan”
      saya tidak ketinggalan mengikuti setiap episod walaupun lewat sehari dari tarikh siaran rasminya…

      series kali ini lebih banyak konfliknya bila mana yang terlibat semuanya orang-orang muda sahaja dan tidak ada bimbingan orang tua mereka…
      cabaran datang setiap waktu…
      ketika komen ini di balas baru masuk episod ke 9 saya tonton dan episod ke 10 akan bersiaran petang nanti…

  9. ery farieha says:

    lorrr
    anna tu lahir thn 89?muda lg mehh
    sebaye ery je
    ngeh3 😛

  10. Pelakon-pelakon smuanya great…citer ini betol2 ada keaslian.

    • ejam says:

      memang betul, adap antara pelakon juga dijaga walaupun berlakon sbg pasangan suami isteri kerana mereka tahu lakonan tidak menghalalkan sentuhan bukan muhrim.

  11. Ain says:

    suka dgr lagu OSt dia 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *